Social media specialist: kwakzalver of vakidioot?
Geplaatst op 15 juli 2011 door Jeroen in Persoonlijk berichtJe bent ze misschien wel eens tegen gekomen: computer mensen die zichzelf tegenwoordig Social Media Specialist noemen. Van die zelf betitelde specialisten of nog mooier “De kwakzalvers van het Internet”… Nou, ik ben er zo één, ik noem mijzelf Social Media Specialist (of soms Evangelist)! Dit roept niet altijd positieve reacties op: “Daar heb je er weer een: Zo’n zelf betitelde social media specialist”. Maar toch noem ik mij zo. Waarom? Ik ben iemand die zich specialiseert op het gebied van social media. Ik weet best wat van zoekmachine optimalisatie en heb in het verleden best wat websites gebouwd, maar social media is mijn specialisme. Daar focus ik me op en ik streef ernaar om de beste te zijn, dé specialist. Zo wil ik ook dat mijn klanten mij zien.
Specialist
Laten we eens kijken wat het woordenboek over het woord specialist zegt. Ik heb nu helaas geen Nederlandstalig woordenboek bij de hand dus we kijken even in de Engelstalige Cambridge Dictonary.
“Specialist: Someone who has a lot of experience, knowledge or skill in a particular subject”
Oftewel: Een specialist is iemand met veel ervaring, kennis of vaardigheden in bepaald vakgebied. Die ervaring en vaardigheden laat ik mij niet over uit. Ik heb liever dat iemand anders zegt dat ik die bezit, dan dat ik mijzelf hierover de hemel in prijs. Maar die kennis heb ik wel, dat durf ik gerust te zeggen. Ik ben dus iemand met kennis in een bepaald vakgebied (social media). Oftwel, ik ben een social media specialist.
Adviseur nieuwe media, social media strateeg, nieuwe media-nerd
Persoonlijk erger ik me meer aan de mensen die kritiek hebben op het feit dat iemand zich social media specialist noemt. Hoewel ze zichzelf namelijk geen specialist noemen, praten ze er wel als een. Als je ze moet geloven weten de zelf betitelde specialisten er niets van en bezitten zij de echte waarheid. Zij noemen zichzelf liever adviseur nieuwe media, social media strateeg of lekker hip: nieuwe media-nerd. Wat je titel ook is, de klant verwacht maar een ding: dat jij meer weet dan zij, dat je die kennis kunt overdragen en succesvol kunt toepassen. Dat is waar het om draait!
Trouwens, we noemen het nu social media, maar een paar jaar geleden web 2.0 en volgende jaar misschien wel web 3.0… Tot die tijd noem ik mijzelf social media specialist en help ik bedrijven graag bij het succelvol inzetten van social media. Niet een louter halleluja verhaal, maar kritisch en goed onderbouwd.

Themelis Cuiper The Social Media Expert says:
Post Author 15 juli 2011 at 10:06Ja Jeroen lekker blijven zalven Wij zijn kwak solvers en zalven de kwak. Ik zie dat jij je in het openbaar ook geen professor noemt, mensen snappen misschien daarom niet dat we gewoon een diploma hebben en al jaren in een beroep zitten voor dat de term Social Media bekend was. Vakidioot vind ik ook een mooie geuzentitel.Ik noem mijzelf nu Themelis Cuiper The Social Media Expert. CRM Chirurgijn (=kwak zalver) was ook een optie.
Het is bijzonder leuk om mee te maken hoeveel mensen daar tegenaan schoppen. Het overtuigen van zeikerds is voor mij een grote bron van inkomsten geworden en brengt meer binnen dan lezingen houden. Vooral Nederlanders hebben door cultuur en opvoeding direct een hartig woordje klaar voor je, met bewijs waarom je er niks van kunt snappen als je jezelf GOED of specialist noemt. En terecht ! De naam Social Media is belachelijk. Social Media is not social… people are. De naam social media deskundige consultant expert of specialist is dan ook bedacht door mensen die opzoek waren naar een specialist. jawel een social media specialist.
Ik merk zeker dat ik meer ga specialiseren en nog idiooter word op een specifiek deelgebied. En mijn ‘echte’ vrienden vinden dat leuk. Ik heb een “vind ik leuk” knop, ja het is echt waar.
Themelis Cuiper
The Social Media Expert
Edwin Kruis says:
Post Author 15 juli 2011 at 11:05Iedereen is expert, zolang hij/zij maar de focus heeft op dat vakgebied en andere mensen toegevoegde waarde kan bieden.
Zoals je dat kunt doen, mag jij best die paarse koe zijn in het weiland die zichzelf “social media expert/specialist” noemt.
Jeroen says:
Post Author 15 juli 2011 at 15:19Bedankt voor jullie reactie!
Mario Paiano says:
Post Author 16 juli 2011 at 14:09Ik vind zelf de term Specialist te zwaar beladen. Zeker, je kunt je zelf specialist noemen maar waarom niet Social Media Evangelist dan? Krijgen we volgende week ook al google+ experts of specialisten? Social Media is nog vrij jong en je hebt uiteraard al specialisten…maar om jezelf zo te noemen? Liever heb je dat andere mensen je zo noemen. ‘Earned Media’, zoek dat eens op, zo wil je gevonden worden en niet omdat je zelf roept dat je de expert/specialist bent….Ach ja, maar wie ben ik.
Jeroen says:
Post Author 16 juli 2011 at 15:14Hey Mario,
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om je reactie te plaatsen. Ik kan mezelf wel evangelist noemen, maar dat is niet waar de mensen naar zoeken in Google. Dus commercieel gezien is specialist beter. Als ik qua naam meer bekendheid had, zou ik zeker voor evangelist hebben gekozen. Ik zou er nog voor kunnen kiezen om de website hier op in te kunnen steken en op mijn kaartje evangelist te zetten.
Maar even een vraag: ik zie dat jij Mediaspecialist bent… Hoe zit dit dan?
Groeten,
Jeroen
Mario Paiano says:
Post Author 16 juli 2011 at 19:40Haha dat is een goede! De titel mediaspecialist heb ik gekregen van mijn baas in een afdeling van de hogeschool die Mediavoorzieningen heet, we hebben daar geen keuze in. Een titel waar ik zelf eigenlijk niet zo heel veel mee heb. Zelf geef ik liever aan dat ik, en dat geef ik ook aan op mijn eigen site, mediadesigner en multimediatrainer ben.
Het klopt, mensen zoeken op Google mss wel op socialmedia expert. Maar als we de discussie scherp houden… Dan gaat het in Social Media er juist om dat mensen niet koud naar je gaan zoeken of dat je koud naar buiten gaat opzoeken. Door een breed ‘sociaal’ netwerk leren mensen je kennen, vinden ze wat je zegt interessant. Je netwerk gaat dan voor je werken en het effect is dat anderen je dan waarschijnlijk als social media expert aanmerken of dat mensen dat zo opvatten. Door het zelf te roepen…en dat is zoooo 2009, maak je zelf niet maximaal gebruik van het social media principe. Niet dat ik het beter weet, maar dat is wat ik er voor zover van heb opgestoken en hoe ik het voor mezelf vertaald heb. Hoe denk jij hier dan over?
Jeroen says:
Post Author 16 juli 2011 at 20:15@Mario Die kon je natuurlijk verwachten, maar van mij hoef je jouw titel niet te verdedigen. Het was alleen we een schot voor opendoel.
Het is duidelijk dat jij er anders over denkt en dat is prima. Dat brede sociale netwerk heb je gelijk in, maar dat kost tijd. Daarnaast heeft social media mij al een hele goede ROI opgeleverd. Nog een fijne avond / weekend toegewenst!
Saskia says:
Post Author 16 juli 2011 at 20:11Haha mooie discussie. Ik heb ook moeite met die termen. En raar is het wel, want ik ben er zelf een haha. Niemand vindt het raar als je communicatiespecialist bent, of logistiek specialist. Maar social media zijn nog zo nieuw, zo redeneert men, dat niemand er nog expert in kan zijn. En om het gezeur te voorkomen, noem ik mezelf daarom maar deskundige. Eigenlijk ben ik gewoon communicatiedeskundige (studie), maar met een specialisme in social media. Dus toch specialist. AAargh
Jeroen says:
Post Author 16 juli 2011 at 20:21@Saskia Bedankt voor je reactie en voor de tweet die daar uit volgende.
Mario Paiano says:
Post Author 16 juli 2011 at 20:32@Saskia en Jeroen: Het is natuurlijk ook een beetje raar maar inderdaad, ik, en blijkbaar ook veel andere mensen, zijn een beetje huiverig voor mensen die zichzelf in dit stadia van Social Media al social media expert noemen. Er zijn waarschijnlijk andere expertise gebieden die nog jonger zijn en waar het wel normaal is om al experts te hebben.
Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk, produceren van reclame-, informatieve- en instructiefilms, dan heb je amateurs, proconsumers, professionals en experts. Ik zou zelf dan kiezen voor de term Professional. In mijn gebied dus een professional op het gebied van multimediaproductie. In jouw geval Social Media Professional. Maar goed, ieder zijn ding en ik respecteer je keuze, echt waar!
Jullie ook een fijn weekend
Jeroen says:
Post Author 29 juli 2011 at 20:39Ben het met je eens, maar dan moet je het wel correct Nederlands schrijven: socialmediaspecialist. Daar erger ik me nog meer aan dan de waarde die mensen hangen aan de term socialmediaspecialist. Ik heb mezelf socialmediaheld genoemd. Waarom? Omdat ik mensen help met social media.
Jeroen says:
Post Author 31 juli 2011 at 21:44@Jeroen Nederlands is nooit mij beste vak geweest… Maar moest toch zeggen dat ik het woord “socialmeidaspecialist” niet echt leesbaar vind. Maar even een vraag: is social wel een Nederlands woord dan?
BTW: is het dan ook niet socialmedia?
Jeroen says:
Post Author 31 juli 2011 at 22:14Nee social is niet Nederlands maar Engelse samenstellingen schrijf je nou eenmaal aan elkaar.
Zie http://woordenlijst.org/leidraad/12/1/
Jeroen says:
Post Author 2 augustus 2011 at 14:24volgens mij staat daar (helemaal onderaan) dat functie benamingen los worden geschreven.
Jeroen says:
Post Author 2 augustus 2011 at 14:32Verhip! Je hebt helemaal gelijk, ik heb niets gezegd…
Mitchel says:
Post Author 12 augustus 2011 at 15:32Hallo Jeroen,
Leuk dat je deze discussie laat opwaaien.
Raymond Klompsma van Concept7 schrijft op zijn blog zijn kijk op deze discussie: Raymond’s Gedachten
Ik ben het grotendeels een met de visie van Raymond. Ik noem mijzelf ”sparring partner” als het gaat om de inzet van social media. Ik denk graag mee met bedrijven en vertel ze over mijn ideeën in plaats van dat ik de ”juiste” weg predik. De ”juiste” weg is volgens mij altijd een andere.
Het begrip social media expert is denk ik ook relatief. Als je een groep veertigers van een frontoffice een basisworkshop geeft over Twitter, dan ben je in hun ogen al snel DE social media expert. Vraag hier €100 voor en je hebt een leuke bijbaantje. Dit neemt niemand je kwalijk toch?
Maar als een multinational vraagt hoe ze social media kunnen integreren in hun dagelijkse werkprocessen intern en extern. Ben je dan nog steeds die social media expert?.. De meeste haken dan af denk ik en houden het liever bij de basis klusjes.
Ik studeer zelf communicatie en ik vind dat communicatiestudenten van nu bijna verplicht zijn om op de hoogte te blijven vann de ontwikkelingen op social media gebied. Vandaar dat ik dit zelf ook doe (en daarmee toevallig ook nog een boterham verdien).
Groeten Mitchel Laros
Jeroen says:
Post Author 16 augustus 2011 at 15:20Beste Mitchel,
Bedankt voor je reactie. Mijn excuses voor de late reply. Ik was een paar weken op vakantie en had je reactie over het hoofd gezien. Ik had Raymond’s blog nog niet gelezen, dus bedankt voor de tip. Kom je in september weer bij smc058?
Groeten,
Jeroen